Förändringen,

som egentligen inte handlar om en så stor förändring som man kan tro! Jag har dock bestämt mig för att bli den jag alltid velat vara! Sedan är ju frågan om vem det exakt är.

Jag har bestämt mig för att ta reda på vem jag är..

Redan nu har jag ett svagt humm om det, självklart, men de exakta detaljerna tänker jag ta reda på och skriva ned här på bloggen. Detta innebär att jag kommer söka efter de sanna punkter som gör mig lycklig i livet. Allt kommer att handlar om små små detaljer i mitt liv som kommer att förfinas tills jag är helt säker på att det är "det rätta".

Så, punkt 1 i denna oändliga lista, är vad jag äter.


Bakgrunden till detta är att jag alltid funnit en större tröst att stoppa i mig saker. Detta måste ta ett stopp! Eftersom jag inte tror på materialism, det vill säga lycka från ting, så måste detta även innefatta det snabba lyckoruset som infinner sig när man äter något! Att småäta måste därför stoppas!

Men vad kan räknas som onödigt ätande? Min sambo menar att det finns en viss mängd av kcal som kroppen förbrukar utan att motionera. Eftersom jag är en otroligt stillasittande kvinna, än så länge, så börjar vi med att räkna ut hur mycket kcal som jag faktiskt behöver att äta i min nuvarande livsstil. På så sätt får man en slags övre och ungre gräns för att man inte ska äta för mycket eller för lite av det naturliga behovet av energi.

Så min sambo har insisterat på det klassiska Kcal-räknandet, för att jag på så sätt ska minska impulsätandet som är ett överflödigt energitillskott för mig. Vi kom fram till, genom att räkna ut det, att jag minst ska äta 1500 kcal, och som mest 1800. Vi delade därefter upp detta på 4 huvudmåltider; Frukost, Lunch, Middag och Kvälls"mål".

Eftersom jag nu, till en början, främst kommer att räkna endast Kcal, så kommer bloggen att innefatta även mitt dagliga intag av Kcal. Så ni kan ju följa och se hur det går för mig! Sockeravgiftning denna gång, woho! Men jag räknar med att senare övergå i att kontrollera de övriga näringsvärdena i den mat jag äter, så att jag får ett större hum om de naturliga behov man faktiskt behöver få i sig.

Så nästa projekt blir att hitta det som verkligen gör mig lycklig,
istället för mat.
Daglig promenad kanske?
Eller tända ljus?
Men det blir ett annat steg i min förändring!

Kommentarer
Postat av: Karin

Duktig du är :) Jag borde också sluta småäta.. men det är ju typ sjukt svårt.. speciellt svårt att sluta småäta onyttiga saker! Blir ju inte precis lättare av att min familj köper hem en massa onyttigt som de måste prova en liten bit av och sen ger mig resten :P snällt :P kul nu också när jag inte ens kan träna.. suck.. aja jag överlever nog :P

2010-11-04 @ 20:35:32
URL: http://silverrosen.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0