Självbildsfilosofi,

Vem är jag?
Vad står jag för?
Vad tycker jag om?
Vad gör mig lycklig?

När är jag faktiskt lycklig?

Och vad räknas som lycka?

Vad tror jag på?
Vad vill jag åstadkomma?

Vem vill jag vara?

Speglar den jag vill vara min uppfattning om vad som är bra och dåligt att vara?

Eller är det speglingar från en yttre påverkan?

Påverkan från familjen.
Från samhället.
Från vänner.
Vilka åsikter är faktiskt mina?

Och vilka är min familjs?
Samhällets?
Vännernas?
Är det då fel att ha åsikter som är speglingar av andras?

Vad är egentligen rätt och fel?

Om jag är den jag gör mig till, är det egentligen samhället som skapar mig?

Genom sin påverkan.
Genom att förmedla vad som är rätt och fel att vara.

Vad vill jag göra i detta liv?


Och är det något jag vill eller tycker att jag bör vilja?

Som någon annan fått mig att tro på.

Och om jag inte kan säga vad jag vill vara, vad jag tycker och vad jag vill göra,

Finns det då ett jag?









Har ni svaren på dessa frågor?
Det har inte jag.
De finns att finna inombords.
Där ska jag leta en dag.
När jag inte är rädd för att gå vilse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0