Likhetstecknet

Nu har jag suttit och planerat min mattestation till på Onsdag och Torsdag!
Min tanke nu är att jag ska göra en tankekarta på tavlan, där barnen får förklara vad de anser att ett Likhetstecken är.Jag ska skriva ned en räkneuppgift på tavlan, och ringa in likhetstecknet - Det kan jag använda att dra streck ifrån sedan:

5 + 5 = 3 + 7

Tanken varför jag använt två tal på vardera sida om likhetstecknet, är för att barnen ska tänka till att "5 + 5" inte blir 10, utan är lika mycket som 10...

Därefter ska jag dela ut papper med olika uppgifter på. Dels dessa, nedtill, med tal, och dels några andra med rutor.

8 + 3 = 7 + __                                  5 + __ = 9 + 2

__ + 6 = 4 + 4                                  8 + 4 = 10 + __


6 + 5 = 3 + __                    7 + __ = 3 + __

4 + __ = 8 + __                 __ + 9 + 1 = __ + __


10 + __ + __ = 3 + __ + 2

12 + __ + 1 = __ + 4 + 8

__ + __ + 9 = __ + __ + 6

7 + __ + 6 = __ + 10 + 1

__+ __ + __ = __ + __ + __

 

___ + ___ + ___ + ___ + ___ = ___ + ___ + ___

 

Rutorna tänkte jag kunde användas tillsammans med klossar, då mönsterna lätt kunde upprepas i en laborativ form. Som hjälp tänkte jag även att eleverna skulle ha tillgång till våg och skålar, då det är lätt att se hur mycket man har på vardera "sida".

Om barnen blir klar i förtid kan de även får göra en egen räkneuppgift, som de kan låta kompisarna svara på.

 

Låter det bra?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0