Blött, kallt och rullstensåsar..

Kan inte säga att personalen var helt vaken i mitt huvud i morse när jag väl pallrade mig upp. Hade endast lyckats få runt 5 timmars sömn, så att titta ut genom fönstret var inget som kändes direkt viktigt för mig när jag gick upp på morgonen. Detta var förstås felaktigt beslut, då det var höstens regnigaste dag idag och just då ska jag ta mig ut och utforska rullstensåsar i Hagaparken...



Till råga på allt så glömde jag Valles galonbyxor!

I vattenpölen

Förhoppningsvis blev han inte så ledsen för det, vilket det inte verkar som?

Går uppför stora rullstensåsen.

Alla barn hade paraply utom.. jag.
Vi skulle tydligen upp på en höjd på 50-60 meter.
På en lerigt hal, stenig, stig.

Uppför rullstensåsen.

Relativt brant var det åtminstonde.



Och tyvärr var utsikten väldigt skymd av allt grådis, men ändå en upplevelse.
Stå på en restaurerad rullstensås 50-60 m upp, som då består av småsten och grus, det gör man inte varje dag..



Så efter att ha gått upp...
Så gick vi ned igen.

Koppartälten.

En obligatorisk visit när man varit i Hagaparken - Koppartälten.

Slottsgrunden

Vi var också och tittade på slottsgrunden, till slottet som aldrig byggdes.

Slottsgrunden

Egentligen är det rätt fantastiskt att Gustav Adolf III var den som beställde slottet.
Tänk vilken byggnadsteknik på den tiden. Tänk vad vackert.

En brunn som aldrig blev klar.

Här är en grotta in i berget som är skapat av män.
De skulle "spränga" in i berget för att leda in vatten till ett stall som skulle byggas.
När de sa "spränga", så menade de värma upp stenarna,
hälla kallt vatten direkt efter och sedan banka loss delar...

Stenen som blev kastad av jätten. ;)

Här är en gigantisk sten som endast vilar på två punkter.
Som min lärare sa, "Det är inte konstigt att folk förr trodde att jättarna kastade runt stora bumlingar.."
Visst är den häftig?



Det är en väldigt vacker och mysig park, eller hur?

Dock kan jag ärligt säga att jag blev lite smått frustrerad när det började läcka in genom jackan så hela tjocktröjan och undertröjan blev dyvåta. Jag ligger nu under täcket i sängen och försöker värma mig lite smått desperat innan jag går till dagis, utan jacka eftersom den inte hinner bli torr. Bläuppp sa den lilla Hanna.. ω

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0