Religionsuppgiften,

Eftersom min kära bror frågade vad det var för uppgifter jag hade att välja mellan, så tänkte jag förklara uppgiften vi blivit tilldelade.

Meningen är att vi ska välja ett begrepp, som vi sedan ska utgå från när vi skapar lektioner eller delmoment. Till exempel så ska Pernilla välja begreppet vänskap, där det första hon sedan ska utgå från är vilka övriga begrepp som kan tänkas behövas för att definera just vänskap. Jag hade själv tänkt ord som kärlek/ tycka om, hänsyn, respekt, rättvisa....

Detta ska sedan användas som mall för att försöka definera begreppet med hjälp av konkretiseringar, t.ex. film, sagor, bilder, teater, noveller, myter, och dylikt. Vi ska då kunna välja ut delar från konkretiseringen att fokusera på. Det viktiga är dock att fokusera på det inre i konkretiseringen.
T.ex. så skulle man kunna välja att visa en film om Alfons Åberg och Milla, där den yttre beskrivningen av filmen kan vara att Alfons är en pojke, som ibland leker med en tjej som heter Milla. De bygger en träkoja tillsammans, en jättefin sådan, men pojkarna i skolan skriver på väggen att Alfons leker med en tjej.
Den inre beskrivningen kan däremot vara t.ex. Avundsjuka, Normer/ Oskrivna regler, Glädje / Lycka, Hänsyn, Självbevarelsedrift och dylikt. I detta fall så blir begreppen väldigt vida att fokusera på tillsammans, vilket fallet sedan är att vi ska välja ut de underbegrepp som kan vara viktiga att fokusera på för att definera just vänskap i detta fall. Vi behöver inte heller välja ut flera begrepp i samma film heller, utan kan vara ett begrepp i varje film som man väljer att arbeta vidare med.

För att nå A i denna uppgift är detta kriterier vi behöver nå:
"Studenten har valt ett begrepp med hög relevans, visat en nyanserad begreppsförståelse, satt in begrepppet i en hierarki på ett bra sätt, visat intressanta kopplingar till andra begrepp(gärna ur olika traditioner), samt gjort en bra avgränsning av ämnet utifrån didaktiska överväganden, samt redovisat väl valda gestaltningar av begrepp eller del av begrepp."


Och nu kommer säkert många reagera på hur lite religion det är i min religionsuppgift, men för att eleverna ska bli religöstmedvetna och visa respekt till sin omgivning så är det vikitigt för eleverna att dels kunna diskutera livsfrågor, men också ha en definition över väldigt vida begrepp. Alla har en specifik livssyn som faktiskt kanske inte delas av många andra människor i världen - vad är viktigare än att kunna förklara denna i ord då?
Hur många av er kan definera begreppet Religion eller tro på rakt arm?

Så där jag har kört fast just nu är vad jag ska välja för begrepp! Jag har funderat på kärlek, men inser att det kan bli hårt. Visserligen kan jag där få med olika traditioner, t.ex. kärlek från / till gud, kärlek till sina medmänniskor, kärlek till släkt och vänner och kärlek till sina barn. Frågan är dock om inte arbetet blir lite väl stort. Visserligen kan jag planera det som ett temaarbete i kombination med t.ex. Alla Hjärtans Dag, med risk att hela temat blir jippobetonat, eftersom barnen redan då borde ha börjat känna vad kärlek är. Vissa vill säkert göra Alla hjärtans dags- kort till sina husdjur, och då kan frågan vara aktuell till vad som räknas som kärlek?

Och om jag väljer begreppet kärlek, vilka filmer ska jag visa för mina elever?
Vilka sagor ska jag berätta?
Vilka dikter?
Vilka berättelser?
Vilka myter? - Ska det ens vara med? Eller är det endast min förutfattade mening om ämnet som säger att jag måste ha med något som har med Kristendomen eller Islam...?

Ja, ni kanske förstår att jag sitter fast lite grann i uppgiften.
Hade betydligt större inspiration innan jag blev sjuk.
Nu är hela hjärnan lite smått mjuk och fylld av jultankar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0