Likhetstecknet
Därefter ska jag dela ut papper med olika uppgifter på. Dels dessa, nedtill, med tal, och dels några andra med rutor.
8 + 3 = 7 + __ 5 + __ = 9 + 2
__ + 6 = 4 + 4 8 + 4 = 10 + __
6 + 5 = 3 + __ 7 + __ = 3 + __
4 + __ = 8 + __ __ + 9 + 1 = __ + __
10 + __ + __ = 3 + __ + 2
12 + __ + 1 = __ + 4 + 8
__ + __ + 9 = __ + __ + 6
7 + __ + 6 = __ + 10 + 1
__+ __ + __ = __ + __ + __
___ + ___ + ___ + ___ + ___ = ___ + ___ + ___
Rutorna tänkte jag kunde användas tillsammans med klossar, då mönsterna lätt kunde upprepas i en laborativ form. Som hjälp tänkte jag även att eleverna skulle ha tillgång till våg och skålar, då det är lätt att se hur mycket man har på vardera "sida".
Om barnen blir klar i förtid kan de även får göra en egen räkneuppgift, som de kan låta kompisarna svara på.
Låter det bra?