Revolutionär?

Jag måste bara reagera på den lilla pojken som skriver att han är revolutionär i sin blogg. En bit av mig vill säga att han hamnat i en psykos och borde landa på jorden innan han uttalar sig om saker, men en bit av mig känner att han är jag för några år sedan.

Kan summera min uppfattning om honom i korta drag - Han tror sig ha övernaturliga krafter, är intresserad av new age, säger sig vara mycket medveten om vad han äter, skriver dikter, sågar människor och tror sig vara one-of-a-kind.
Allvarligt talat så får jag det inte att gå ihop. Står man för kärlek, respekt och rättvisa, så får man väl vara vem man vill? Varför ens ta ett helt blogginlägg åt att såga en människa som inte har något med en själv att göra?
Jag vet, lite kasta sten i glashus - för vad gör jag nu?
Och sedan - revolutionär - vad gör han för något som startar en revolution? Han skriver om en brud som inte existerar, gör andra brudar helt tokiga i honom och lägger in små personligt vinklade åsikter om random politik, mat och new age klipp från youtube....

Men jag inte låta bli att bli insugen i hans energi, för ja han har en enorm karisma som fångar in en. Jag kan endast tala för mig själv, men jag rannsakar självklart migsjälv när jag läser om hans tankar. Visst, han har säkert ett 1000-tal läsare - och jag har typ 10 - men vad gör han med sina läsare? Inga sidhänvisningar till vart han får all sin information ifrån, ingen hjälp om hur han tycker att man ska leva för att leva enligt hans utopi, inget som visar att han faktiskt anstränger sig mer än vad jag gör för att vara djurvän, människovän, miljövän och hjälpa vårt sjuka samhälle.

Men vad gör jag egentligen själv?! ..
Min kära sambo brukar kalla mig Hippie för mina värderingar, men det är mest tomma ord.

Jag anser mig vara djurvän, men vad gör jag för att värna om djuren?
  • Tvingar min sambo att köpa ekologiska produkter - wow...
  • Handlar produkter på The Body Shop, som skänker pengar till organisationer som arbetar mot djurs lidande. De säljer även endast produkter som inte blivit testade med djurförsök.
  • Är medlem i Djurens Rätt, dock har jag inte råd att vara djurfadder - Jag är faktiskt student...
Man känner sig rätt dålig när man inser att det inte är mer än så...
Vad saknas då för punkter på min lista?
  • Äta mer vegetarisk mat - eftersom jag omöjligt har råd att köpa ekologiskt kött och därför inte vet djurens förhållanden.
  • Byta ut alla hygienprodukter i huset mot produkter från The Body Shop.
  • Se till att Valle blir medlem i Björklundshages 4-h gård, samt stödja dem mer ekonomiskt. Information om djuren är viktigt för att skapa respekt och kärlek till dem bland dagens unga!
  • Aldrig mer äta gelatin-godis.

Jag anser mig även vara miljövän, men vad gör jag för att värna om miljön?
  • Vi källsorterar - om än lite småtappert, vi har svårt att tömma källsorteringen.
  • Släcker alltid lampor när vi inte är hemma!
  • Handlar alltid svenskodlade grönsaker och frukter, de som finns i vårt kalla land.
  • Stödjer inte vårt materialistiska samhälle! Fast det finns fortfarande delar jag behöver bättra mig på.
  • Försöker köpa produkter som motverkar regnskogens skövling. Även här finns det delar jag behöver bättra mig på.
  • Vi har el ifrån Telge Energi.
Och vad saknas på denna lista?
  • Vill handla betydligt mer kläder som är ekologiska och miljövänliga. Typiskt att jag är så otroligt fattig.
  • Bli betydligt mindre materialist. Jag mår fortfarande bra när jag handlar olika produkter. FY!
  • Min sambo kommer gå under nu, men jag vill ha en kompost.....
  • Byta ut våra glödlampor mot lågenergilampor. Fast de är så obehagliga när man har småbarn.
  • Jag vill odla egna grönsaker på sommaren. Synd bara att jag har ihjäl alla plantor med mina fingers-of-doom.
  • Byta ut vårt tvättmedel mot till exempels Grumme eller annat som inte är farligt för våra vatten.
  • Handla mer närodlad mat.
  • Bli mer effektiv när jag diskar, tvättar och dylikt - för att minimera användningen av vatten.

Jag vill även vara politiskt medveten, och egentligen även aktiv, för att bidra till ett bättre samhälle. Vad gör jag för att vara medveten?
  • Läser Dagens Nyheter varje dag och försöker ta till mig allt som sker i världen för att kunna vara aktiv i debatter - som jag endast har med vänner egentligen.
  • Är medlem i ett politiskt parti, men är tyvärr väldigt inaktiv. FY!
  • Försöker länka till viktig information på till exempel min blogg och på facebook för att mindre medvetna människor ska upptäcka orättvisor eller händelser i världen. Detta är dock otroligt inaktivt just nu - speciellt som jag inte får folk att läsa det.
  • Försöker att lära mig så mycket jag bara kan, även där för att kunna vara aktiv i debatter och verka trovärdig!
Och vad skulle jag vilja stod med på denna lista?
  • Att jag var betydligt mer nogrann på att länka viktiga artiklar från DN i min blogg.
  • Kunna föra diskussioner i bloggen, med flera länkade belägg till informationen.
  • Vara betydligt mer aktiv i ett parti!
  • Läsa mer Historia - Jag är betydligt mer intresserad av NO.
  • Lära mig mer om Geografi, länders politiska historia, kulturer och religion.


Detta är väl huvuddragen över vem jag är och vad jag står för egentligen. I övrigt läser jag till att bli F-6 lärare, vilket jag gör huvudsakligen för att kunna stärka barns självförtroende i vårt framtida samhälle.

Jag lever verkligen för att göra en förändring i vårt samhälle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0