Sandras projekt,

som jag har lovat att hjälpa till med.

Kan ni gissa vad det är?

Tanken är nämligen att hon ska åka häst och vagn på Djurgården i vår, på en 1800-tals visning. Det vill säga att hon ska klä sig enligt 1800-tals kläder, och jag har alltså fått i uppgift att leta reda på hur kläder såg ut på den tiden. Detta för att vi sedan ska kunna finna vilken design hon ska sy sina kläder i. Hjälp säger jag bara!

Hon har redan länkat mig en sida med massa konstiga kläder - Ladie's Victorian Clothing.

Enligt Wikipedia så var det sena 1800-talets modé kjol med en bakåtknuten volang. Ni vet, kjolar med en stor puff baktill på rumpan. Urringningen var kantad av massor av spetsar, och fina detaljer var solfjädern och spetsbesatt parasoll.

Sandra hade även en stor fashination vid hattarna som de använde vid den tiden. Jag har snott en bild från wikipedia som jag tyckte passade bra till den stilen som fanns på sena 1800-talet.



Hur fan ska man kunna sy något sånt här?!

Kommentarer
Postat av: Sazz

Jag måste ju få påpeka några detaljer du vänt på... Det är inte en 1800-tals visning. Det är från alla möjliga tider. MEN vagnen är från ca 1890, därav att vi ska klä oss så. Man kan ju inte ha kläder från 1700-talet och en vagn som skapades först 1890 liksom ;)

I dagsläget ser det ut som att paraden inte kommer vara på djurgårn, utan den kommer vara på Ryttarstadion. I pausen på en STOR hopptävling ska vi paradera. Därefter ska vi eskorteras av beridna högvakten till gärdet för picnic.

Hatten tror jag jag har okej koll på. Sen verkar det vara mkt parasoll, solfjädrar och spetshandskar också om jag förstått saken? Och du har rätt om kjoltypen... Men jag behöver fler bilder för att kunna rita ett mönster!! Keep on working! ;)

2010-10-03 @ 18:51:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0