E = mc^2

Jag måste i ärlighetens namn säga att relativitetsteorin, samt alla Einsteins teorier och tankar, fashinerar mig. Det är helt otroligt att en människa kan sitta och fundera ut naturvetenskapliga lagar i huvudet, som blir såpass väl vedertagna att de 100 år senare fortfarande är fullständigt trovärdiga och acceptabla. Antagligen är det väl en slags avundsjuka inom mig som gör att jag vill förstå hans fullkomliga intelligens. Att kunna ha en sådan förståelse i huvudet måste vara befriande.
Denna plötsliga ingivelse att prata om Einstein kommer egentligen från den bok jag nu läser, "E = mc²; Historien om världens mest kända ekvation". Det är en slags relativitetsteorin för "dummies", med humor, historia och en tillräckligt bra "berättarröst" för att den ska vara lättläst. Gjord av David Bodanis, för er som känner er inspirerade att läsa den!

Vad jag hittills förstått av boken, är saker jag redan tidigare förstått. Energi, är konstant. Det försvinner inte, utan omvandlas bara. Massa är all materia. C, ljusets hastighet, är ouppnålig för något annat än ljuset. Vi kan accelerera partiklar till att nära nog nå ljusets hastighet, men aldrig nå dit. Det som däremot sker är att massan ökar när mer energi läggs till för att öka hastigheten, därmed utan att själva hastigheten ökar upp till ljusets hastighet. Därför kan Energi ses som massa, eftersom över ett visst streck så ökar massa när energi tillsätts.
Nåväl, kvadraten ur C (C²) springer ur det faktumet att energin ökar inte dubbelt så mycket när hastigheten ökar, utan den kvadrerar. Så om vi har 20km/h och ökar till 40km/h, har naturvetare funnit bevis för att energin ökar inte dubbelt så mycket, utan fyra gånger så mycket. För att citera ur boken, så är "det intressanta är att nästan allting som ackumuleras visar sig växa på ett sätt som kan utryckas med enkla kvadrerade tal. Om man är ute och åker i bilen och accelererar från 20 till 80 km/h har hastigheten ökat fyra gånger. Men det kommer inte att ta blott fyra gånger så lång tid att ställa sig på bromsen och få stopp på bilen. Den ackumulerade energin har nämligen ökat med kvadraten på fyra, det vill säga sexton gånger. Så mycket längre kommer bromsspåren att vara." (s. 82)
Så för att förstå relativitetsteroin, antar jag att energi kan utvinnas ur massa, inte bara tvärtom, och detta 4 gånger så mycket som den hastighet massan uppnår. I detta fallet är det en enorm hastighet, eftersom vi talar om ljusets. Detta är självklart intressant, eftersom den materia vi idag pratar om är atomer. Och det nuvarande samtalsämnet är vårt behov av elektrisk energi, som vi vill utvinna genom fission, klyvning, av väteatomer. Detta känns inte helt oklokt nu, med tanke på den enorma energi som lär finnas inneboende där, va?

Kommentarer
Postat av: Robin

Ok det där var för avancerat för min del xD

2010-09-22 @ 16:54:05
URL: http://www.nattstad.se/St.%20Agontine

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0