SD som vågmästare...

Det ska bli intressant att se vad som händer nu. Utan majoritet för Alliansen, kommer de söka stöd hos miljöpartiet? Eller kommer det bli ett nyval? Jag måste vara ärlig och erkänna att jag är något nyfiken och spänd över hur Sverige kommer hantera detta...

Gällande det främlingsfientliga partiet i regeringen har jag svårt att ta till mig det oerhört fasansfulla.. Var det inte moderaterna som innan valet vädjade till det svenska folket att inte rösta på SD? Var det alltså inte en förutsedd fara att SD skulle komma in i regeringen? Och framförallt, varför tar inte dagens partier åt sig av detta? I min erfarenhet är det många människor som röstar på SD eftersom det ger en större effekt än en blank röst. Tillsynes verkar detta verkligen vara en stor effekt också, dock tyvärr inte riktigt på rätt sätt. Istället för att försöka förstå varför ett parti som SD kom in i regeringen, väljer samtliga partier att skaka på huvudet och inte se sitt egna deltagande i denna händelse. Vakna upp människor!! Vi behöver en förändring i den svenska politiken. Det är inte nödvändigtvis den främlingsfientliga politiken som lockar folk att rösta på SD, utan att SD symboliserar den extrema protest politiker verkar behöva för att rannsaka sig!
Nej, jag ska fortsätta vara ärlig och säga att jag hoppas att det de politiska partierna gör något för att vinna förtroende hos de 5,7% av Sveriges befolkning, som röstat, eftersom de uppenbarligt är missnöjda med hur Sveriges regering fungerar nu.

Sedan vill jag även tillägga att Miljöpartiet fick 7,2%. De är därför det tredje största partiet i Sverige. Går det att göra ett bättre val för Mp? ♥

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Jag tycker personligen att det är beklagligt att se så många rösta på Sd. Du må kalla det en protest. Men personligen kallar jag det dumhet. Jag kan ha förståelse för att folk har åsikter om integrationspolitiken. Visst. Frågan har dessutom inte debatterats i årets valdebatter utan enbart Sds vara eller icke vara. Detta tror jag var ett mycket ostrategiskt val. Men Sd, är i grunden ett parti uppbyggt av nynazister som så sent som 1995 hade torg möten iklädda armbindlar med hakkors. Men de är smarta. Inte lockar man väljare utklädda till nazister. Nej med kostymer och mediaträning kommer man mycket längre!



Tillslut vill jag avsluta med att besvara din ytterst retoriska fråga. "Går det att göra ett bättre val för Mp?" Partiet hade gjort ett ännu bättre val med ytterligare 5,7 procent av rösterna!

2010-09-20 @ 19:18:14
Postat av: Hanna

Jag anser inte själv att detta känns trevligt, men jag har o andra sidan inte känt mig nöjd sedan alliansen, de så kallade "nya moderaterna", fick en styrande position i vår regering. Detta är en demokrati, så folkets röster styr. Att därmed SD lyckats locka folk att rösta på dem med sin otroliga politiska list, samt det faktumet att dagens politiker fastnat i samma diskussioner om skatter och skitsnack om politiker/partier, är därför för mig inte den tragedi som folk tycks anse det som. Kanske, för en gångs skull, vaknar politikerna och ser till en nystart. Inte genom att lägga till ett litet "nya" framför sitt namn, och fortfarande använda sig av samma politik som tidigare, utan genom att faktiskt studera vad som kan ha orsakat att 5,7% anser att det är betydligt mer lämpligt att låta ett främlingsfientligt parti i riksdagen, än rösta på något av de andra partierna.

Så missförstå mig inte, snälla Pernilla, jag anser inte att detta är en tragedi eftersom jag tvivlar på att SD kommer få igenom en rasistisk politik i vårt land. Det enda deras mandat kommer att medföra, är ett jäkla liv tills partierna inser vilken förändring som behövs för att locka tillbaka rösterna.

Den dagen SD genomför något med sina futtiga 20 mandat. Den dagen är en tragedi. Men det dröjer förhoppningsvis ett bra tag innan vi fått ett såpass stort främlingsfientligt inflytande i Sverige.

2010-09-21 @ 22:42:43
URL: http://darkshiira.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0